onsdag den 19. januar 2011

Julesnaps eller Orangelikør

Denne opskrift fik jeg af en kollega. Hvorfra hun havde den husker jeg ikke, men den smager godt, så tak skal du have Mie.

Ingredienser til 1 flaske Orangelikør
1 økologisk appelsin, 200 g. lyst rørsukker, ½ dl. økologiske kaffebønner, 2 vaniliestænger, 1 stk kanlebark og 1 flaske Brøndumssnaps klar eller anden klar brændevin.

Efter appelsinen er skyllet og tørret, prikkes der hul i den hele vejen rundt med en gaffel, hvorefter den lægges i et stort patentglas eller lign. Har du ikke et tilstrækkeligt stort glas kan appelsinen skæres i kvarter. Dernæst tilsættes sukker og kaffebønner (jeg brugte kun 150 gram sukker og den er stadig ganske sød). Vaniliestængerne flækkes og lægges i glasset sammen med kanelstangen, for så til sidst at tilsætte snapsen og lukke glasset. I de dage hvor snapsen trækker, skal den rystes dagligt, med rolige bevægelser.

I den oprindelige opskrift står der at trækketiden er 40 dage, men min nysgerrighed og tålmodighed gjorde at jeg fra dag 25 smagte på snapsen. Efter yderligere 6 dage mente jeg den havde trukket tilstrækkeligt og siede ingridienserne fra. Likøren er klar, den har en varm gul farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar